Když předsudky brzdí spolupráci… a jak je překonat

při SOŠ energetické a stavební, OA a SZŠ, Chomutov, p.o.

https://www.esoz-projekty.cz

Když předsudky brzdí spolupráci… a jak je překonat

Někdy spolupráci nezbrzdí jazyk, vzdálenost ani technické rozdíly, ale obyčejné předsudky. O to silnější může být moment, kdy si člověk uvědomí, že právě otevřenost a chuť učit se nové věci mohou přinést největší přínos – nejen jemu, ale i celé škole. A zde jsou mé postřehy z Mallorcy.

První setkání

S koordinátorem Joanem Ponsem z Majorky jsem se poprvé setkala před dvěma lety. Okamžitě mě zaujal svým přístupem, rozhledem a otevřeností. Rychle jsme objevili společná témata v rámci našich oborů a vznikla příležitost k bližší spolupráci.

Jak to funguje jinde

Na jejich škole pracuje tým koordinátorů, vedený hlavním koordinátorem. Každý obor má dva až tři učitele, kteří zajišťují výběr a přípravu žáků na zahraniční stáže i péči o zahraniční partnery, kteří přijímají žáky k sobě či doporučují zaměstnavatele dle priorit, znalostí a osobního nastavení žáků.Během mé návštěvy jsem měla možnost poznat celý systém v praxi – od výběru firem, přes přípravu žáků až po spolupráci s partnerskou školou, která funguje výhradně online. Například v oboru elektrikář se studenti učí teoretickou část výuky online. Poté přecházejí do školy na praktickou část a nakonec absolvují dvouměsíční praxi ve firmě.Upřímně – tento model jsem si předem vůbec nedokázala představit. Ale funguje. A co víc – některé prvky by bylo možné využít i v našem prostředí.

Inspirace i na systémové úrovni

Velkým přínosem bylo také setkání se zástupci ministerstva školství. Díky tomu jsem získala přehled o tom, jak probíhá administrativní komunikace mezi školami a státní správou, jak jsou nastaveny procesy a jak funguje podpora ze strany státu. Bohužel tento systém nebudeme schopni k nám přenést. Na ostrovech vše funguje trochu jinak.

Výuka v praxi a síla jazyků

Jedním z nejsilnějších zážitků byla účast na odborné hodině předmětu Elektro. Žák dostal za úkol přečíst odborný text v katalánštině. Četl ho v hlavě v tomto jazyce, ale nahlas prezentoval v majorštině. Učitel pak komunikoval se žáky ve španělštině a se mnou v angličtině, abych rozuměla i já. Tolik jazyků v jedné hodině – a přesto vše běželo naprosto přirozeně. Původně měla část hodiny proběhnout v angličtině, ale zde je potřeba ještě výuku tohoto jazyka posílit. A tady je velký prostor pro našeho mladého učitele odborného výcviku ukázat, jak implementuje CLIL metodu v praxi. A také vymyslet a zrealizovat společný projekt.

Otevřenost jako klíč

Na začátku jsem si neuměla představit, že online výuka může být stejně přínosná jako ta prezenční. Nevěřila jsem, že se dá efektivně domluvit napříč čtyřmi jazyky. Ale právě tato zkušenost mi ukázala, že když dáme prostor novým přístupům a zbavíme se vlastních předsudků, může nás to posunout dál – jako jednotlivce i jako školu.

Poděkování a otevřená témata

Za tuto příležitost jsem opravdu moc vděčná. Velmi si cením otevřenosti našich partnerů – a to nejen v odborných tématech, ale i v těch, o kterých se běžně příliš nemluví, jako je například financování školství, odměny učitelů v závislosti na extra aktivách, umístěnky, apod. Sdílení zkušeností i z těchto oblastí bylo nesmírně přínosné a cenné.

Společná budoucnost

Velkou radost mi dělá i to, že naši partneři mají zájem rozvíjet spolupráci dál – a to napříč různými obory i tématy. Již nyní připravujeme program pro květnovou návštěvu šesti jejich učitelů /koordinátorů v rámci programu Erasmus+. Věříme, že i tato návštěva bude inspirací pro obě strany a dalším krokem k pevnějšímu partnerství.

Ing. Hvozdová Blanka